Utställande konstnär Lars Embäck tillsammans med Ulfmelvin Fjellström

Ring hem, ring hem...!

Maglaby 260601
­­– Jag hade ingen telefon. I stället gick jag till Mötesplatsen, en oansenlig och idag nästan bortglömd adress, där det fanns några affärer och en telefonkiosk. Kontaktuppgifter och telefonnummer till mina vänner skrevs upp längst bak i i en almanacka, skriver konstnären Lars Embäck på en av de fyrtiotal små textsjok som omsluter hans installation Konsthall Telefon i Maglaby.

Därinne väntar installationen ”Ring hem, ring hem” med en gitarr samt byrå på stol, sammanknutna av ett grovt rep. Telefonkioskens ultraminimala yta får en stillebenliknande association med stänk av sjuttiotal, där repet är fridstöraren. Som alltid – fritt fram för individuella tolkningar…
”Ring hem, ring hem” är en fascinerande, inträngande utställning, lätt att ta till sig, som ställer lika många frågor som svar.

Lars Embäcks självupplevda, tankeväckande och livsfilosofiskt präglade installationer, har i årtionden rättmätigt funnit sin plats och publik med goda recensioner därtill. Likaväl på Moderna Muséet som på mer modesta gallerier välkomnas KRO-medllemmen Lars Embäcks gränsöverskridande konst.

Embäcks svåra barndom dokumenteras, penetreras, ifrågasätts, söker förklaringar, positiva eller negativa. Embäck söker svar, ställer frågor, rätar upp frågetecken i sitt berättande.. 
Den eviga frågan: Vem är jag och varför är jag som jag är?
Den frågan ligger som ett mjukt täcke i mellanrummen som innehåller både viskningar och rop. 
Som alltid på Galleri Telefon var det gott om nyfikna besökare, både två- och fyrbenta.

Ägarna, galleristerna och arrangörerna Malin Svensson och Ulfmelvin Fjellström sätter sprätt på kulturlivet med Konsthall Telefon - landets minsta och enklaste galleri som alltid har öppet.
Vernissagen avlöpte 31 maj och utställningen pågår en månad.           





Gästande grannen, fotograf David Skoog med hund, Lars Embäck och Bjørn Wangen med annan hund